STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2009-03-18

Tvåändsstickning /Twined knitting

Rak vante med flätor. Garn: Anne-Maj Lings Z-spunna. Et mjukt garn. Stickor, 2,5mm ebenholz. Vilka är helt perfekta att sticka tvåändsstickning med.
Liten barnvante med fläta i ett S-spunnet finskt garn, stickor 4,0mm. Medvetet stickad löst för ev. valkning.
Randig vante med mösnter på framsidan, i Wåhlstedts Z-spunna och stickor 2,5mm. Härligt garn men hårt att sticka med. Ger ett glansigt resultat.
En socka utan mönster i Anne-Maj Linga Z-spunna garn. Stickor 3,0mm och mönster baserat på Anita Gunnars mösnter.
Några av mina tvåändsstickningsböcker. Den till höger, "Tvåändsstickat" är slut på förlaget och kostar kosing(om man lyckas knipa ett ex), men suverän, både instruktionsmässigt, historiskt och mönstermässigt. Anne-Majs kompendium har många mönster och tips, ,men lite historik.
Berit Westmans häfte som kan köpas på Sätergläntan är sämst. Det enda nyttan med den är framidan. Har även en bok av Kerstin Jönsson som är rätt så bra,men saknar helt krokmaskor mm. Så har jag Carin Appelqvists DVD, som är bra men alldeles för kort. När den just börjat så slutar den........

2 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

I helgen lärde vi oss tvåändsstickning av Berit Westman på Handarbetets vänners stickkurs. Hon var fantastisk och lärde oss verkligen att sticka tvåändsstickat så för mig är hennes bok en guldgruva. Att dessutom få prova och se vantarna på omslaget och ännu fler i verkligheten var inspirerande.
/Efwa

Froding sa...

Hej!
problemet för mig är att jag har jättesvårt att lära via en skriven text. Vill ha tydliga pedagogiska bilder och det har inte BW:s bok. Fast jag var impad av de vackra vantarna på utsidan.

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers