STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2012-09-24

Skappelgenser!

Även jag har drabbats av denna Norgefeber. Det var Dorthe Skappel som startade detta genom att förra julen sticka en "kosegenser" till sig själv. Hon jobbar på norsk frukost-TV och hennes döttrar bloggar och genom detta spred sig tröjan som farsot över Norge. Garnet slut överallt och väntelistor finns! Man använder en tunn Alpacka tillsammans med en luddig tråd av surialpacka. Här finns utrymme för egen fantasi. Orginalet är stickat i Du Store Alpacka tunn alpacka och Rauma "Iris". Stickor 7.00mm
Mönster finns här: Skappelgensern
Jag stickar i en brun tråd av Drops Alpacka och en tråd kamelfärgad Rauma Iris.
Det blir lite mörkare än bilden visar. Irisgarnet är såååå mjukt.
Jag gör lite modifieringar av mönstret.
Finns på Ravelry: Mammas hemstickade tröja
Återkommer med detta!!










Hej så länge!
Marianne

2 kommentarer:

Åsa sa...

hur många nystan drops alpacka går det till en tröja?
Vad har du ungefär för storlek?

Froding sa...

Hej Åsa!
Jag har använt 5 nystan Drops Alpacka. Jag tror jag har lagt till 10m på fram- och bakstycke. I övrigt enligt mönster. Jag änvände Irisgarnet som står i mönstret och det är jättemjukt!

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers