STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2012-10-14

Mera femtimmarskofta "Sticka och Skicka"

Nu är den klar min första femtimmarskofta!




Den är stickad i ett ullgarn 75m/50g och det gick åt mindre än 3 nystan. Stickor 6.0mm




Har testat olika ökningar och jag gillar inte ökningen(1f/b) "öka till 2 m i en maska" eftersom rillan blir ful. Det finns två varianter som blir bran
1) gör ett halvslag på ökningsvarvet och sticka den avigt vriden på avigvarvet.
2) öka genom att på baksidan plocka upp föregående varvs maska och sticka den vriden.




Pratade med Maja Karlsson Husmorsskolan när vi var i Ransberg om knappar. Detra med att göra egna. Letade i gömmorna och hittade knappringar som jag använde.




Detta är min egen variant och jag är säker på att det finns bättre varianter!
Det kan vara bra att kolla att de har samma diameter!! Så jag skall byta ut den!




Med virknål 3,0mm och ringarnas diameter är ca 20mm. Virka fasta maskor runt ringen, så många att ringen täcks( ha en lång tråd i början) Sluta med en smygmaska i första maskan.
Vänd! Virka nu fasta maskor i 2 eller 3:e maskan och när ett varv är gjort dra igenom garnet och spara ca 40cm. Tryck rätt varvet i mitten på knappen. Ta en broderinål och sy nu så att knappen ser hel ut och se till att start-och sluttråden hamnar i mitten och fäst den som en vanlig knapp med trådarna. Jag använde Wollmeise sockgarnsrester!!
Ny tröja påbörjad, nu i Drops Karisma och röd!
Hej så länge!
Marianne

Inga kommentarer:

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers