STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2013-03-05

Riddari är nu klar!




Stickor 4,5mm med 3,5mm på muddarna. 2-trådig Plötulopi i svart och vitt. Lettlopi i de gula nyanserna( 1nystan av varje) det gick åt 6 plattor svart och drygt 2 plattor vitt. Varje platta är på drygt 100g så det är svårt att veta exakt garnåtgång.



Roligt mönster att sticka men diagrammet var tvärsom, dvs det vita svart och det svarta vitt. Det gör att hjärna voltar varje gång.


Denna linning och halskant gillar jag istället för vanlig resår, den börjar med några varv rätstickat och sedan resår.






Jag har tvättat tröjan försiktigt i vanligt hårshampo. Sedan sköljt i ljummet vatten tre gånger. Så i det sista badet lite hårbalsam för mjukheten. Efter detta blev det centrifugen!! Ut kom en mjuk och fin tröja.
Jag varnar lite för balsam!! På denna typ av garn funkar det men inte på norsktröjor, då gäller ett stort varningstecken!!



Jag har varit noga med att alltid plocka den "ledande" färgtråden över den andra färgtråden när jag mönsterstickar. Det gör att mönstret framträder tydligt, och baksidan blir snygg!


Hej så länge!

Marianne

4 kommentarer:

Christina sa...

Väldigt snyggt!!

Fríða sa...

åh, vad snygg den blev!
hälsningar från Island
Frida

Froding sa...

Tack! Den var rolig att sticka, men Maren var nog bättre eftersom den var uppifrån och ner. Har en del islandsull kvar så det blir nog en med inspiration från Maren!

Karin-Ida sa...

denna var ännu finare, så vackra färger!!

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers