STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2006-01-08

INTERWEAVE KNITS. Det är en jättebra tidning! Senaste numret innehåller mönster på dessa strumpor, och de har jättebra passform. Jag har för ovanlighetens skull, stickat HELT EFTER mönstret. Enda avvikelsen är att jag har använt OPAL enfärgat garn och stickor 2,5 istället för som mönstret anger, Koigus KPPM, men jag tycker det verkar vara ett för tjockt garn till 64 maskor, och så är det inte så slitstarkt som OPAL. Det roliga med mönstret är; 1)Upplägget, har aldrig testat den varianten förut. Kanske lite för snävt för mina vader. 2) Att sticka 3 räta maskor i var ände på hällappen, vilket gör att det blir en snygg och "hållös" sida. 3) Avslutningen, med "STAR-TOE", vilket var kul att sticka och gav en dekorativ tå!! 4)Mönstret, som ser mycket mer avancerat ut än det är !! För att göra det hela ännu bättre, innehåller tidningen en rolig halsduk stickad i NORO-garn med fransar i sidan istället för i början och slutet!! 5) Aber:Som många utländska mönster envisas de att ha en annan numrering av stickorna. Detta gör att man måste göra om mönstret för att anpassa det så att man har 1+4 bak och 2+3 fram.(Kanske inte nödvändigt för alla,men för mig som liksom Nalle Puh har en mycket liten hjärna!) På ett ställe i mönstret skall man lägga upp en ny maska för att få bården jämn, den lyckades jag få UNDER foten. Så nu har min färdiga strumpa en avig rand på hälen..... http://www.interweave.com/knit/interweave_knits/Default.asp ps/ Imorgon är det slut på alla roliga helger...

2 kommentarer:

slöjd sa...

Ja, man lär sig hela tiden ngt nytt! Kämpar på med hjärtehemligt. Håller på med den liggande raden. Det irriterar mig mkt att allt inte placerar sig som jag tycker..Skulle det bli 8 ledtrådar? Vad tycker Du om mitt nästa aprojekt? Ulla

slöjd sa...

Grattis igen! Nu börjar det bli lite väl tätt på given! Nu har jag repat upp den liggande raden för fjärde gången. Vad gör jag för fel? Ulla

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers