STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2008-02-09

2-at-the-time

Jag har börjat testa att sticka 2 sockor på en gång. TROTS att jag inte har några problem med SSS ( Second sock syndrome). TROTS att jag gillar att pilla med mina 5 strumpstickor oavsett om det är metall eller trä i dem. Har köpt en 120 cm lång rundsticka ( Addi) med mjuk wire. Hade två 50 g nystan med Kaffe Fassett-garn ( turligt nog eftersom 99% av mitt sock-garnlager består av 100g-nystan) Gjorde efter bilderna i boken. DÅ STARTAR PULSEN.... Jag ser bara ett stort trassel garn, rundsticka och som grädde på moset börjar jag andas oregelbundet. Lägger unden trasslet. Läser i boken IGEN... Det finns tips i kanten på nästan varje sida; när du vill ge upp så fortsätt ett tag till. De första varven är krångliga. Då tar jag fram mitt lilla helvete igen och andas lugnt, men fortsätter sticka. Det är ju trots allt både skidskytte och ishockey på TV:n. Efter några varv börjar jag ana att det finns ett ljus i tunneln. Återkommer imorgon.... I have started to knit 2 socks at the time,despite I have not any trouble at all with SSS. Despite I like to knit with 5 needles. I buy a 120cm ADDI needle and I got two 50g-skeins i my sockyarnstash. ( My sockyarnstash is 99% 100g- skeins so it was very lucky that I find this Kaffe Fasset -yarn) I cast-on as it says in the book. And I started to knit. My pulse got higher and higher and all I could see was yarnthassels and wire. A BIG MESS. I took the book and read one of the tips, If you have trouble in the beginning, dont give up. It will be better. I try again and I toke a deep breath, its still Biathlon and Ishockey on TV. I report tomorrow of my progress...all I can say is; I see the light in the tunnel....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig precis från mitt första försök, men efter ett tips från en vänlig bloggare om att använda en rundstick på 80 cm gick det som smort. Drops rundstickor fungerar utmärkt för mig även om det är lite mer av Rolls Royes över Addi. Uppläggningen är fortfarande lite trixig, men det är värt besväret tycker jag. Man slipper räkna varv och sitter där plötsligt med två färdiga sockor.
Lycka till! Det är ju mycket härlig vintersport på TV.

Lea sa...

Jag brukar alltid starta mina strumpor på strumpstickor och sedan sticka över dem på rundstickan efter några varv. Jag har ju inget emeot strumpstickor, men på vissa typer av strumpor (stora, enkla) är det bekvämt att få båda färdiga på samma gång och dessutom likadana, men jag kan ändå unna mig att slippa krågnla i uppläggningen.

slöjd sa...

Jag hade startat med en socka på rundsticka men den stickningen är nu ett minne blott.....Tillbringade gårdagskvällen med att försöka göra ett riktigt nystan av garnet som var ett enda tjorv. Gissa vem som orsakat det hela? Jag tror det är 8:e garnnystanet som går samma öde till mötes! Ulla

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers