STICKNING!!!
När den är som bäst, dvs när det mesta man gör blir något. Vad är då något?
Det kan vara en halv strumpa t.ex För den kan skänka mer glädje till en stickerska än en hel tröja som ändå inte passar.
In swenglish: Knitting!
When it is best, when everything you made get out to be something.
What is something? It could be half a sock because it could bring more joy to a knitter than a sweater finished and not fit!
Jag förstår bättre än jag skriver, så ha överseende!

2008-02-10

Ljuset i tunneln/Light in the tunnel

Har nu vant mig, och efter ett tag så flyter bytena mellan nystanen ganska bra. FAST inte av sig själv. Har inte riktigt klart för mig om man vinner tid. Jag brukar alltid räkna varv när jag gör sockor,dvs mellan 50-50 varv på skaftet och 55-60 varv på foten mellan häl och tå. 5 varv på foten gör en storlek. Min hällapp har alltid 15 rillor i sidan för jag lyfter ALDRIG en maska i sidan. Då blir det hål. Jag gör istället minst 1 rät maska i kanten. För det mesta gör jag 3 räta m . Plockar upp nya maskor mellan varje rilla. På nästa varv stickar jag alla nya maskor vridna.
I have got used to knit my socks with a roundneedle, and I handle the skeins quite well. BUT it doesnt make it by itself. I dont know if I earn any time on this. I use to count my rows when a do my socks. 55-60 rows at the leg and 55-60 rows between heel and toe. My heelflap do always have 15 rillor( hm hm ) and I NEVER lift the stitch at the beginning of the row. I knit garter stitch on the 1-3 stitches at the start and end of the row. I pick up new stitches between each rilla. All new stitch are knittet tbl on next row.

4 kommentarer:

Inger F sa...

Det lär nog dröja innan jag känner behov av att utsätta mig för dylika intellektuella utmaningar! Vad jag förstår, måste man läsa beskrivningen också???

Anonym sa...

Åh, vad fint det där Kaffe Fasett garnet är!

Mrs Petersson sa...

Starkt jobbat! Själv har jag bara testat med 100g nystan, det tror jag är ännu enklare. Då tar man inre/yttre tråden, lite som tvåändsstickning och det är bara att snurra upp trådarna om man envisas med att vända åt samma håll istället för fram och tillbaka. Blev ju lite tokigt med färgerna i olika ordning förstås, om man har randigt och vill ha det lika. Har gjort mina första två sockklubbssockor såhär. Har alla köpt samma Fassett-färg? Visst är den supersnygg!

Anonym sa...

Den var jo veldig fargerik og spennede. har lyst til å lage noe slikt selv nå. Hilsen en norsk strikker.

S E M E S T E R 2 0 1 2

Daisypath Vacation tickers